
כלל אצבע שכולנו כבר מבינים – איכות התמונה נקבעת ברובה ע”י התאורה לצילום שבה אנחנו משתמשים. כשהתאורה מדויקת ואיכותית – זה יבוא לידי ביטוי בתוצאות הצילום המדהימות שנוכל להשיג. קיימים כיום מגוון מעצבי תאורה, ביניהם: מטריות צילום, סופטבוקס, רפלקטור, גריד ועוד. מטרתם של מעצבי התאורה היא לאפשר לצלם לעצב ולשלוט ברמת התאורה שיוצאת ממקור האור בו הוא משתמש.
לפני שנבחר באיזה מעצב תאורה להשתמש, חשוב שנשאל את עצמנו האם אנחנו רוצים מראה של אור קשה יותר או אור רך, האם אנחנו רוצים שהתאורה תהיה ממוקדת או דווקא מפוזרת יותר. מעצב התאורה שנבחר יהיה תלוי כמובן במטרה שנרצה להשיג לתמונה המצולמת.
לפני שבוחרים מעצב תאורה – חשוב שנזכור את הכללים הבאים:
1. ככל שמעצב התאורה עמוק יותר – האור יהיה ממוקד יותר, וככל שהמעצב שטוח יותר – האור יהיה מפוזר יותר.
2. ככל שמעצב התאורה גדול יותר – האור יהיה רך יותר, וככל שהמעצב קטן יותר – האור יהיה קשה יותר.
3. ככל שמקור האור קטן ביחס למצולם – הוא קשה יותר, וככל שמקור האור גדול ביחס למצולם – האור רך יותר
4. ככל שהתאורה מרוחקת מהמצולם: האור חלש, רך ומפוזר יותר. ככל שהתאורה קרובה למצולם – התאורה חזקה וממוקדת יותר על האובייקט.
נהוג לחלק את מעצבי התאורה למעצבי תאורה שיוצרים אור קשה (אור יותר ממוקד) ולמעצבי תאורה שיוצרים אור רך (אור מפוזר יותר).
אחד ממעצבי התאורה הקשה שנפוץ בקרב צלמים הוא הרפלקטור.
בשימוש עם רפלקטור, האור שנפלט מהפלאש פוגע בדפנות הכסופות של הרפלקטור ויוצא ישירות לכיוון האובייקט המצולם. הרפלקטור למעשה מגדיר את אלומת האור שיוצאת מהפלאש, שתהיה צרה, ממוקדת ומרוכזת.
ככל הרפלקטור עמוק יותר – התאורה תהיה יותר ממוקדת, וככל שהוא פחות עמוק – התאורה תהיה מפוזרת יותר.
בשימוש ברפלקטור רוב האור יפגע במצולם ולא ימשיך אל הרקע, לכן אם אנחנו רוצים שהרקע לא יושפע מהתאורה, רפלקטור בהחלט יכול להיות מעצב תאורה שיתאים לנו.
*ככל שהכוס עמוקה יותר – התאורה תהיה ממוקדת יותר במצולם.
סוג נוסף של מעצב תאורה קשה הוא כוס עם כנפיים – הכנפיים מאפשרות שליטה נוספת על פיזור האור ומאפשרות לחסום את אלומת האור בהתאם לזווית הרצויה.
* ניתן להטות את הכנפיים בהתאם לזווית בה נרצה את אלומת האור
הסוג השני של מעצבי תאורה, הוא מעצבי תאורה רכים שיוצרים אור רך יותר.
בסוג זה אנחנו יכולים למצוא סופטבוקסים, מטריות צילום, גריד וביוטי דיש.
הסופטבוקס (softbox) הוא מעצב התאורה שמרבית הצלמים אוהבים לעבוד איתו. התאורה שנוצרת בשימוש בסופט בוקס רכה ומפוזרת יותר.
כאשר משתמשים בסופטבוקס, האור שנפלט מהפלאש מתפזר בתוך הסופט בוקס ולאחר מכן יוצא מתוך הסופט בוקס לכיוון האובייקט המצולם.
בשימוש בסופט בוקס, האור עובר דרך 2 מרככי בד (מרכך בד פנימי ומרכך בד חיצוני), לכן האור שנוצר משימוש בסופטבוקס הוא אור רך מאוד, מפוזר בצורה רכה ונעימה על פני המצולם שמאוד מחמיאה למצולם.
קיימים גדלים וצורות שונים לסופטבוקסים: סופטבוקס מרובע – לתאורה יותר מפוזרת, סופט בוקס עמוק – לתאורה פחות מפוזרת,
סופטסוקס בסטריפ – משתמשים בו לרוב ליצירת אור צידי ועוד…
ככל שהסופט בוקס גדול יותר האור שלו רך יותר.
גריד – כוורת רשת שמתחברת למעצב תאורה. הגריד מאפשר שליטה טובה יותר בכיוון ובזווית של האור. הגריד, למעשה, מפחית את פיזור האור ומוסיף מיקוד לתאורה.
ככל שהמרווחים ברשת הגריד קטנים, כך התאורה שיוצאת מהגריד תהיה ממוקדת יותר וככל שהם גדולים – כך האור פחות ממוקד.
ביוטי דיש – מעצב תאורה שמשמש לרוב לצילומי ביוטי.
בשימוש בביוטידיש האור שיוצא מהפלאש פוגע במרכז צלחת הצילום, משם הוא מתפזר בתוך הצלחת וחוזר חזרה אל המצולם.
הביוטי דיש נמצא באמצע, בין מעצב תאורה קשה לבין מעצב תאורה רכה: הוא מצד אחד יוצר ניגודיות ומצד שני מספק גם רכות.
ביוטידיש קיים במגוון גדלים ועם ציפוי פנימי בצבע לבן או כסוף.
עם ציפוי פנימי לבן – האור יהיה יותר רך, עם ציפוי פנימי כסוף – האור יותר ממוקד ועם יותר ניגודיות.
מטרית צילום – המטריה משמשת גם היא לריכוך ופיזור התאורה שמופקת מהפלאש. האור שחוזר מהמטריה אל המצולם הוא אור חוזר מרוכך.
בשימוש עם מטרית צילום: האור שיוצא מהפלאש פוגע במרכז המטרייה ומשם הוא מתפזר לכיוון קצוות המטריה ומגיע חזרה אל המצולם.
כיוון שהאור שיוצא מקצוות המטריה יוצא באלומה יחסית רחבה, האור יגיע גם אל הרקע ויאיר גם אותו.
קיימים מספר סוגי מטריות:
מטריה לבנה – מחזירה ומפזרת את אור הפלאש. האור מפוזר יותר
מטריה כסופה – מחזירה ומפזרת את אור הפלאש. האור קשה יותר וממוקד יותר לעומת המטריה הלבנה
מטריה שקופה – מרככת את האור ומעט מפזרת את אור המבזק שעובר דרכה.
מבחינת דרגות ריכוך, מטריות צילום ממוקמות בין הסופטבוקס שיוצר אור מרוכך מאוד לבין הרפלקטור שיוצר אור קשה.
לסיכום, קיימים מגוון מעצבי תאורה רכים וקשים, ומעצב התאורה יבחר בהתאם למטרת הצילום והמסר שאנחנו רוצים להעביר.
כשאתם בוחרים את מעצב התאורה הבא שלכם חשוב שתזכרו את הכלל העיקרי: ככל שמקור האור גדול יותר ביחס לאובייקט המצולם, האור יהיה רך ומפוזר יותר, ולהיפך: ככל שמקור האור קטן ביחס לאובייקט המצולם, הוא יהיה ממוקד וקונטרסטי יותר. מקווים שעשינו לכם סדר …
רוצים להתייעץ איתנו איזה מעצב תאורה הכי מתאים לכם?
מוזמנים להתקשר 03-5581901